POTŘEBY

 






              
EN CZ SK ESP PT  
[ SHRNUTÍ ] [ CÍLOVÁ SKUPINA ] [ POTŘEBY ] [ CÍLE ] [ INOVACE ] [ OČEKÁVANÉ PŘÍNOSY ]

Ve vzdělávacích programech odborných učilišť byla identifikovaná potřeba specifických znalostí angličtiny u mistrů odborného výcviku, co se týče odborné angličtiny související s jejich prací a znalostmi v rámci vyučovacího oboru.

Lingvističtí odborníci Univerzity Palackého ve spolupráci se zástupci úřadu práce, řediteli odborných učilišť a metodiky distančního vzdělávání z Evropských univerzit potvrdili, že mistři odborného výcviku potřebují specifické odborné jazykové dovednosti, aby byli schopni absolventy odborných učilišť vybavit vyšší konkurenceschopností nutnou pro jejich uplatnění na evropském trhu práce.

Výuka angličtiny je tradiční součástí výukových programů na odborných učilištích ve všech evropských zemích. Náš výzkum přesto ukázal, že tradiční programy výuky angličtiny na odborných učilištích přestavují pouze malou část všeobecných programů výuky angličtiny zaměřených na širokou veřejnost a nesplňují tedy plně specifické požadavky na jazykové dovednosti u absolventů učňovských škol.

V nedávném vzdělávacím průzkumu vedeném Vzdělávacím střediskem služeb zaměstnanosti v české republice (srpen 2001) více než 90% respondentů (poradci pro výběr povolání, ředitelé učňovských škol, mistři a učni) požadovalo zařazení základní slovní zásoby „profesního jazyka“ do učňovských i odborných programů jazykového vzdělávání a školních osnov.

Několik průzkumů potvrdilo, že sice existuje řada programů výuky angličtiny pro různé profesní skupiny (finance, medicína, právo, informační technologie), ale zásadně chybí výukové programy angličtiny zaměřené na učňovské školství postavené na profesních jazykových potřebách v učňovském vzdělávacím systému.