UČEBNÍ MATERIÁLY
PŘIPRAVUJEME …
Multimédia a web
Autor: Mgr. Ludmila Urbášková
Datum vydání: podzim 2006
Anotace: Nikdo dnes nepochybuje o tom, že multimediální prvky ve studijních oporách dokáží – při vhodném použití – oživit a vytvořit názornější každý studijní text. Výsledkem pak vždycky musí být vyšší efektivita přijímání a vstřebávání informací. Pokud máme na zřeteli distanční formu vzdělávání, pak se musí multimediální komponenty našich studijních textů dostat zákonitě na velmi důležité místo.Tato publikace by měla vybavit čtenáře konkrétní představou o tom, co multimédia jsou, jak je můžeme použít a také zhodnotit jejich přínos použití ve studijní opoře. Je to velmi široké téma a neobejde se bez dalšího doplňujícího studia. Hlavní cíl této práce je vybavit čtenáře takovými znalostmi, aby se v záplavě dostupných informací (na internetu, v literatuře ale i v nabídce nejrůznějších kurzů) dokázal zorientovat a vybrat si ty nejužitečnější pro jeho účel – psaní studijních opor s multimediálními prvky.
NOVINKY …
Základy distančního vzdělávání
Autor: Mgr. Irena Šindlerová
Datum vydání: únor 2006
Anotace: Studijní text si klade za cíl naplnit dvě úrovně učení: naučení se novému obsahu a naučit se, jak se sám (efektivně) učit – prostřednictvím aktivizačních výukových metod. Je určen vzdělavatelům, kteří se připravují vyučovat v distanční formě. V úvodní části jsou čtenáři seznámeni s filozofií celoživotního učení. V jeho kontextu je zdůrazněna role distanční formy vzdělávání. Stěžejní část díla poskytuje čtenářům terminologickou výbavu. Nejedná se však o prostý výčet termínů, ale zejména o vysvětlení a zdůvodnění vzájemných souvislostí a významů. Čtenáři je takto vysvětleno, jaká kritéria musí distanční studijní programy respektovat, aby splnily svůj účel. Závěr obsahuje několik rad pro zavedení a řízení distančních programů.
Recenze: Doc. PhDr. Vladimír Řehan, CSc., Ing. Blanka Volkmerová
Klíčové role v distančním vzdělávání
Autor: Mgr. Monika Všetulová
Datum vydání: únor 2006
Anotace: Text
přibližuje podstatu dvou zásadních rolí v distančním vzdělávání, a to je role
studenta a učitele. Upozorňuje na problémy, které se mohou ve výuce vyskytnout,
a zdůrazňuje podmínku individuálního přístupu k účastníkům vzdělávací akce.
Pomůže vám rychle se seznámit s průběhem distanční výuky a překlenout případné
obavy nebo i nedůvěru v její smysl a účinnost. Najdete v něm velké množství
praktických námětů, rad a konkrétních příkladů, jak vést distanční výuku. Po
jeho přečtení však budete vědět nejen jak efektivně vyučovat, ale i jak se
racionálně učit. S touto znalostí budete schopni kvalitně vykonávat specifickou
roli učitele v distančních podmínkách.
Recenze: Ludmila Urbášková (CDV UP), Simona Kratochvílová (KDP ČR)
Studijní texty v distančním vzdělávání
Autor: PaedDr. Ludvík Eger, CSc., Mgr. Hana Bartoňková
Datum vydání: listopad 2003
Počet stran: 64
ISBN: 80-244-0755-8
Cena: 120,- Kč
Anotace:
Text vznikl na sklonku roku
2003 spojením a inovací dvou původně samostatných publikací Eger, L.: Jak tvořit
distanční text a Bartoňková, H., Cimbálníková, L.: Seminář pro tutory a autory
studijních textů distančního vzdělávání. Cílem tohoto studijního materiálu je
podat základní informace o postupu při psaní distančního studijního textu a o
jeho náležitostech. V prvních pěti kapitolách (autor L. Eger) se dovíte o
širších souvislostech tvorby distančních textů (např. strategie psaní, cíle,
interakce, vizuální prvky). Kapitoly jsou inovované a doplněné o nové poznatky
z teorie i praxe. Inovaci textu spolu s autorem zpracovávala M. Všetulová a L.Snášelová.
Závěrečná šestá kapitola (autorka H. Bartoňková) je praktickým návodem jak
postupovat při samotné práci na studijních textech pro distanční vzdělávání.
Záměrem autorů nebylo sepsat vyčerpávající teoretickou studii o této
problematice, ale předat základní informace o tvorbě distančních textů. Na mnoha
místech vás také povede k novému přístupu, k uvažování o svém textu z pohledu
studenta – klienta, který je od vás vzdálen v čase i prostoru.
Recenze: Mgr. Anna Lukáčová
E-learning v distančním vzdělávání
Autor: Mgr. David Nocar, Mgr. Irena Hoblíková, Mgr. Lucie Snášelová, Mgr. Monika Všetulová
Datum vydání: duben 2004
Počet stran: 78
ISBN: 80-244-0802-3
Cena: 120,- Kč
Anotace: Hlavním cílem tohoto distančního
studijního textu je postihnout problematiku e-learningu z různých úhlů pohledu a
především vysvětlit roli e-learningu v distančním vzdělávání. Autoři se snaží
upozornit na příležitosti, které elektronické vzdělávání nabízí vzdělávacím
institucím, vzdělavatelům ale především studentům. Zároveň však poukazují na
případná nebezpečí, která mohou při nepromyšlené aplikaci nových technologií do
vzdělávacího procesu hrozit. První kapitola postupně uvádí čtenáře do
problematiky elektronického vzdělávání. Následující kapitola charakterizuje tři
úrovně elektronického vzdělávání (CBT, WBT a LMS). Zaměřuje se především na
informace o řídících vzdělávacích systémech (LMS). Třetí kapitola představuje
klíčové účastníky e-learningu. Ukazuje, jak postupovat při sestavování
realizačního týmu e-learningu a jaké dovednosti by se měly od jeho členů
očekávat. Čtvrtá kapitola přibližuje možnosti i úskalí převádění textu do
elektronické podoby. Závěrečná část popisuje vývoj užívání informačních a
komunikačních technologií v českém vysokém školství, charakterizuje aktuální
stav na vybraných vysokých školách a shrnuje trendy, kterými se řídí.
Recenze: RNDr. Bohumil Havel, doc. PhDr. Ferdinand Mazal, CSc.
Akreditace v distančním vzdělávání
Autor: Ing. Jiří Průcha
Datum vydání: listopad 2003
Počet stran: 58
ISBN: 80-244-0760-4
Cena: 120,- Kč
Anotace: Tato studijní opora si klade za cíl seznámit čtenáře se speciálními požadavky kladenými na tvorbu projektů a programů při žádosti o udělení akreditace v distančních a kombinovaných formách studijních programů. Jednotlivé části jsou po obsahové stránce logicky strukturovány. Po historické exkurzi následuje vysvětlení nejdůležitějších pojmů, vyskytujících se v souvislosti s problematikou akreditace. Následuje přehled podstatných rozdílů v požadavcích uváděných v žádosti o akreditaci distančních studijních programů. Poslední část shrnuje hodnotící kritéria, používaná při posuzování kvality studijních programů předložených k akreditaci a pojednává také o celkovém hodnocení návrhu. V příloze čtenář najde přehled hodnotících kritérii a podstatné výňatky ze dvou konkrétních projektů kombinovaného studijního programu, které akreditaci získaly. Zpracování tohoto studijního materiálu vychází plně vstříc potřebám současné praxe. Obsahuje interaktivní a aktivizující prvky pro samostudium, kontrolní otázky a úkoly pro kontrolu získaných znalostí a podporuje samostatné uvažování studujících.
Recenze: RNDr. Lenka Cimbálníková, PhDr. Irena Recinová.