Na hlavní stránku UP
Centrum distančního vzdělávání
Hlavní strana / Kurzy / Distanční minimum

Distanční minimum

UČEBNÍ MATERIÁLY

PŘIPRAVUJEME …

Multimédia a web

Autor:               Mgr. Ludmila Urbášková

Datum vydání:   podzim 2006

Anotace:           Nikdo dnes nepochybuje o tom, že multimediální prvky ve studijních oporách dokáží – při vhodném použití – oživit a vytvořit názornější každý studijní text. Výsledkem pak vždycky musí být vyšší efektivita přijímání a vstřebávání informací. Pokud máme na zřeteli distanční formu vzdělávání, pak se musí multimediální komponenty našich studijních textů dostat zákonitě na velmi důležité místo.Tato publikace by měla vybavit čtenáře konkrétní představou o tom, co multimédia jsou, jak je můžeme použít a také zhodnotit jejich přínos použití ve studijní opoře. Je to velmi široké téma a neobejde se bez dalšího doplňujícího studia. Hlavní cíl této práce je vybavit čtenáře takovými znalostmi, aby se v záplavě dostupných informací (na internetu, v literatuře ale i v nabídce nejrůznějších kurzů) dokázal zorientovat a vybrat si ty nejužitečnější pro jeho účel – psaní studijních opor s multimediálními prvky.

 

NOVINKY …

Základy distančního vzdělávání

Autor:               Mgr. Irena Šindlerová

Datum vydání:   únor 2006

Anotace:           Studijní text si klade za cíl naplnit dvě úrovně učení: naučení se novému obsahu a naučit se, jak se sám (efektivně) učit – prostřednictvím aktivizačních výukových metod. Je určen vzdělavatelům, kteří se připravují vyučovat v distanční formě. V úvodní části jsou čtenáři seznámeni s filozofií celoživotního učení. V jeho kontextu je zdůrazněna role distanční formy vzdělávání. Stěžejní část díla poskytuje čtenářům terminologickou výbavu. Nejedná se však o prostý výčet termínů, ale zejména o vysvětlení a zdůvodnění vzájemných souvislostí a významů. Čtenáři je takto vysvětleno, jaká kritéria musí distanční studijní programy respektovat, aby splnily svůj účel. Závěr obsahuje několik rad pro zavedení a řízení distančních programů.

Recenze:          Doc. PhDr. Vladimír Řehan, CSc., Ing. Blanka Volkmerová         

 

Klíčové role v distančním vzdělávání

Autor:               Mgr. Monika Všetulová

Datum vydání:   únor 2006

Anotace:           Text přibližuje podstatu dvou zásadních rolí v distančním vzdělávání, a to je role studenta a učitele. Upozorňuje na problémy, které se mohou ve výuce vyskytnout, a zdůrazňuje podmínku individuálního přístupu k účastníkům vzdělávací akce. Pomůže vám rychle se seznámit s průběhem distanční výuky a překlenout případné obavy nebo i nedůvěru v její smysl a účinnost. Najdete v něm velké množství praktických námětů, rad a konkrétních příkladů, jak vést distanční výuku. Po jeho přečtení však budete vědět nejen jak efektivně vyučovat, ale i jak se racionálně učit. S touto znalostí budete schopni kvalitně vykonávat specifickou roli učitele v distančních podmínkách.
 

Recenze:          Ludmila Urbášková (CDV UP), Simona Kratochvílová (KDP ČR)

 

Studijní texty v distančním vzdělávání

Autor:               PaedDr. Ludvík Eger, CSc., Mgr. Hana Bartoňková                    

Datum vydání:   listopad 2003

Počet stran:      64

ISBN:               80-244-0755-8

Cena:               120,- Kč

Anotace:           Text vznikl na sklonku roku 2003 spojením a inovací dvou původně samostatných publikací Eger, L.: Jak tvořit distanční text a Bartoňková, H., Cimbálníková, L.: Seminář pro tutory a autory studijních textů distančního vzdělávání. Cílem tohoto studijního materiálu je podat základní informace o postupu při psaní distančního studijního textu a o jeho náležitostech. V prvních pěti kapitolách (autor L. Eger) se dovíte o širších souvislostech tvorby distančních textů (např. strategie psaní, cíle, interakce, vizuální prvky). Kapitoly jsou inovované a doplněné o nové poznatky z teorie i praxe. Inovaci textu spolu s autorem zpracovávala M. Všetulová a L.Snášelová. Závěrečná šestá kapitola (autorka H. Bartoňková) je praktickým návodem jak postupovat při samotné práci na studijních textech pro distanční vzdělávání. Záměrem autorů  nebylo sepsat vyčerpávající teoretickou studii o této problematice, ale předat základní informace o tvorbě distančních textů. Na mnoha místech vás také povede k novému přístupu, k uvažování o svém textu z pohledu studenta – klienta, který je od vás vzdálen v čase i prostoru.
 

Recenze:          Mgr. Anna Lukáčová

 

E-learning v distančním vzdělávání

Autor:               Mgr. David Nocar, Mgr. Irena Hoblíková, Mgr. Lucie Snášelová, Mgr. Monika Všetulová

Datum vydání:   duben 2004

Počet stran:      78       

ISBN:               80-244-0802-3

Cena:               120,- Kč

Anotace:           Hlavním cílem tohoto distančního studijního textu je postihnout problematiku e-learningu z různých úhlů pohledu a především vysvětlit roli e-learningu v distančním vzdělávání. Autoři se snaží upozornit na příležitosti, které elektronické vzdělávání nabízí vzdělávacím institucím, vzdělavatelům ale především studentům. Zároveň však poukazují na případná nebezpečí, která mohou při nepromyšlené aplikaci nových technologií do vzdělávacího procesu hrozit. První kapitola postupně uvádí čtenáře do problematiky elektronického vzdělávání. Následující kapitola charakterizuje tři úrovně elektronického vzdělávání (CBT, WBT a LMS). Zaměřuje se především na informace o řídících vzdělávacích systémech (LMS). Třetí kapitola představuje klíčové účastníky e-learningu. Ukazuje, jak postupovat při sestavování realizačního týmu e-learningu a jaké dovednosti by se měly od jeho členů očekávat. Čtvrtá kapitola přibližuje možnosti i úskalí převádění textu do elektronické podoby. Závěrečná část popisuje vývoj užívání informačních a komunikačních technologií v českém vysokém školství, charakterizuje aktuální stav na vybraných vysokých školách a shrnuje trendy, kterými se řídí.
 

Recenze:          RNDr. Bohumil Havel, doc. PhDr. Ferdinand Mazal, CSc.

 

Akreditace v distančním vzdělávání

Autor:               Ing. Jiří Průcha

Datum vydání:   listopad 2003

Počet stran:      58

ISBN:               80-244-0760-4

Cena:               120,- Kč

Anotace:           Tato studijní opora si klade za cíl seznámit čtenáře se speciálními požadavky kladenými na tvorbu projektů a programů při žádosti o udělení akreditace v distančních a kombinovaných formách studijních programů. Jednotlivé části jsou po obsahové stránce logicky strukturovány. Po historické exkurzi následuje vysvětlení nejdůležitějších pojmů, vyskytujících se v souvislosti s problematikou akreditace. Následuje přehled podstatných rozdílů v požadavcích uváděných v žádosti o akreditaci distančních studijních programů. Poslední část shrnuje hodnotící kritéria, používaná při posuzování kvality studijních programů předložených k akreditaci a pojednává také o celkovém hodnocení návrhu. V příloze čtenář najde přehled hodnotících kritérii a podstatné výňatky ze dvou konkrétních projektů kombinovaného studijního programu, které akreditaci získaly. Zpracování tohoto studijního materiálu vychází plně vstříc potřebám současné praxe. Obsahuje interaktivní a aktivizující prvky pro samostudium, kontrolní otázky a úkoly pro kontrolu získaných znalostí a podporuje samostatné uvažování studujících. 

Recenze:          RNDr. Lenka Cimbálníková, PhDr. Irena Recinová.

 


 

  Biskupské náměstí 1
  771 11 Olomouc
  tel.: 585 631 123, 4, 8, 9
  fax: 585 631 212
  e-mail: cdiv@upol.cz