Projekty Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR
A1: Rozvoj distančního vzdělávání a e-learningu na UP v OlomouciA2: Analýza jazykových potřeb v olomouckém kraji
___________________________________________________________
Rozvoj distančního vzdělávání a e-learningu na UP v Olomouci
Univerzita Palackého v Olomouci tomto roce získala významnou dotaci určenou na rozvoj distančního vzdělávání a e-learningu.
Projekt je rozdělen na fakultní a centrální část. Každá fakulta realizuje v souladu se svými potřebami dílčí projekt, který je zaměřený na rozvoj a zkvalitnění nabídky kombinovaných studijních programů (respektive jejich distančních částí). Centrální část projektu zabezpečuje Centrum distančního vzdělávání UP. Gestorem tohoto integrovaného projektu je Doc. PhDr. Vladimír Řehan, CSc., prorektor pro studijní záležitosti.
MŠMT_č.455_závěrečná zpráva.pdf
MŠMT_č.724_závěrečná zpráva.pdf
Cíle projektu
Jedním z cílů centrální části projektu je detailní identifikace vzdělávacích potřeb akademických pracovníků univerzity ve vztahu k distanční formě vzdělávání. Záměr realizuje Centrum distančního vzdělávání UP ve spolupráci s Profesně poradenským centrem.
Harmonogram projektu
Identifikace vzdělávacích potřeb zaměstnanců UP proběhne ve dvou etapách:
1. Manažerská etapa. V první fázi projektu budou osloveni vedoucí kateder/pracovišť jednotlivých fakult UP. Cílem této etapy projektu je získat údaje o rozsahu a charakteru organizace distanční formy vzdělávání včetně e-learningu v rámci řádného kombinovaného studia na jednotlivých katedrách. Tato etapa byla zahájena v květnu 2005. V současné době probíhá sběr dotazníků. Termín odevzdání je 17. června 2005. Sběr dotazníků provádí Centrum distančního vzdělávání UP. Dotazníky byly rozeslány interní poštou UP.
2. Pedagogická etapa. V této fázi budou osloveni vyučující, kteří jsou zapojeni do výuky v kombinovaných studijních programech. Cílem etapy je identifikovat stávající pedagogické kompetence a aktuální vzdělávací potřeby nezbytné pro zajištění kvalitní distanční/kombinované výuky. Etapa bude zahájena na podzim 2005.
Učitelé, kteří v druhé etapě odeslali řádně vyplněný dotazník, byli zařazeni do slosování o zajímavé ceny. Podrobnosti ZDE.
Výsledky losování naleznete ZDE. Průběh losování byl zdokumentován:
Výstupy projektu
Získané informace budou představeny na prezentačním workshopu 13. 12. 2005. Současně budou využity pro přípravu programu efektivního zvyšování kompetencí pedagogů pro práci v distanční formě vzdělávání. O realizaci projektu byli prorektorem Řehanem písemně informováni děkani všech fakult.
Kontaktní osoba: Mgr. Monika Všetulová, tel. 585 631 129, monika.vsetulova@upol.cz
Analýza vzdělávacích potřeb (.pdf)
Prezentace
výsledků projektu
Vzdělávací potřeby pedagogů Univerzity Palackého v oblasti distanční formy vzdělávání a e-learningu
___________________________________________________________
Koncept analýzy jazykových potřeb v olomouckém kraji
Charakteristika projektu
Koncept analýzy vzdělávacích potřeb je součástí integrovaného projektu z řady
rozvojových programů MŠMT na rok 2005. Projekt předkládá Univerzita Palackého
v Olomouci, který povede ke vzájemné spolupráci fakult, jejich odborných
pracovišť a dalších organizačních složek univerzity v oblasti rozvoje distanční
formy vzdělávání, včetně e-learningové podpory
akreditovaných studijních programů a programů celoživotního vzdělávání. Centrum
distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci zajišťuje vytvoření
konceptu pro realizaci rozsáhlé analýzy vzdělávacích potřeb Olomouckého kraje.
Podnětem k realizaci konceptu analýzy vzdělávacích potřeb Olomouckého kraje se
stala skutečnost, že analytický výzkum orientovaný na vzdělávací potřeby
obyvatel Olomouckého kraje v oblasti cizích jazyků nebyl doposud v tomto regionu
proveden.
Organizační a personální zajištění projektu
Projekt je zařazen pod číslem 455, jehož garantem je
doc. PhDr. Vladimír Řehan , prorektor pro
studijní záležitosti. Centrum distančního
vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci je hlavním řešitelem projektu.
Za činnosti spjaté s funkcí manažera projektu zodpovídá za CDV UP vedoucí centra
Mgr. Irena Hoblíková. Z práci na sekundární analýze spojenou s výběrem,
podrobným studiem dostupných dokumentů o Olomouckém kraji a následným
zpracováním získaných dat v souvislosti s projektem zodpovídá za CDV UP Mgr.
Simona Feitová. Multiprofesní a poradensé
centrum UP Olomouc je spoluředitelem projektu. Odpovědnost nad průběhem
sjednaných činností podle uzavřené smlouvy mezi CDV UP a MPPC UP převzala
vedoucí poradenského centra Mgr. Ivana Tahová.
Hlavním cílem projektu je vytvoření hodnotného podkladu pro realizaci
pilotního projektu vzdělávání. Vzdělávání bude zaměřeno na oblast cizích jazyků
a také nových forem vzdělávání. Cílem je nabídnout vzdělávání v takové podobě,
aby různým věkovým i vzdělanostním skupinám obyvatelstva byla poskytnuta široká
nabídka vzdělávání včetně elektronického. Výsledkem bude získání jazykových
znalostí a komunikačních schopností různých vzdělanostních a profesně zaměřených
skupin obyvatelstva našeho kraje v anglickém, francouzském, německém, případně
jiném požadovaném jazyku.
Cílem CDV UP je vytvoření výsledného konceptu do takové podoby, aby se
koncept mohl stát výchozím a užitečným zdrojem pro podobné projekty v oblasti
vzdělávání Olomouckého kraje.
Výsledkem projektu bude vytvoření sborníku, semináře a také
mediální prezentace. Výsledkem bude vytvoření nových podmínek pro
získávání znalostí a dovedností cizích jazyků. Výsledný zdroj bude podkladem pro
realizaci vzdělávacího projektu ve vzdělávání cizích jazyků v Olomouckém kraji.
Občané Olomouckého kraje získají novou a zajímavou nabídku ve vzdělávání
angličtiny, němčiny, francouzštiny, případně jiného jazyka. Výstup výše
uvedeného projektu bude propojen s druhou fází projektu týkající se tématu
„Analýza vzdělávacích potřeb na UP“.
Prezentace výsledků projektu
Vzdělávací potřeby občanů Olomouckého kraje v oblasti cizích jazyků a nových forem vzdělávání
___________________________________________________________