Na hlavní stránku UP
Centrum distančního vzdělávání
Hlavní strana / Pro studenty / Průvodce studiem

Pro studenty

   Průvodce studiem


1    Distanční vzdělávání
 
1.1    Co je distanční vzdělávání?
  1.2    Jaké jsou výhody a nevýhody DiV?
  1.3    Jaké jsou distanční studijní materiály?
  1.4    Jak studovat z distančního materiálu?
  1.5    Kdo je tutor?
  1.6    Jak probíhá komunikace s tutorem?
 
1.7    Co je tutoriál?

 

1 Distanční vzdělávání

1.1 Co je distanční vzdělávání?

Distanční vzdělávání je progresivní vzdělávací technologie, v níž proces učení probíhá bez permanentního osobního kontaktu mezi vámi - studenty a vašimi vzdělavateli.

Jde tedy o velmi individualizovanou formu výuky, v níž se stáváte méně závislými či zcela nezávislými na svých učitelích (Zlámalová, 2003).

Je třeba si uvědomit, že vstupem do distančního studia jste jako studenti převzali maximální odpovědnost za své vzdělávání.

1.2 Jaké jsou výhody a nevýhody DiV?

Nepochybnou výhodou distančního vzdělávání je, že se můžete vzdělávat, aniž byste přerušili své zaměstnání, popřípadě zcela ukončili svou ekonomickou aktivitu.

Předností je i značná individualizace, neboť máte možnost se na základě svých potřeb a schopností rozhodnout o začátku, času, místě a tempu studia.

Aby vaše studium bylo co nejpřínosnější, poskytujeme vám průběžnou podporu. Servis studujícím (poradenství, vydavatelství, zasilatelství, prodej studijních materiálů a pomůcek) je jedním z mnoha dalších kladů DiV.

Palčivým problémem distančního studia je vzájemná izolovanost studujících v průběhu studia.

Se svými učiteli i kolegy budete komunikovat na dálku kupříkladu prostřednictvím webových stránek kurzu, emailu, telefonu, faxu. Snažte se těchto prostředků vzájemného dorozumívání plně využívat! Jinak vám hrozí nebezpečí, že v průběhu studia propadnete nepříjemnému pocitu osamělosti, který může při vzniku studijních obtíží vést až k rozhodnutí o ukončení studia.

V případě, že i přes veškerou naši snahu se budete cítit osamoceni, dojde u vás k oslabení motivace nebo ztrátě vytrvalosti, kontaktujte laskavě tutora nebo i třeba některého z kolegů a své rozhodnutí s nimi prodiskutujte.

Pokud budete i po tomto rozhovoru odhodláni ukončit studium, spojte se s manažerem kurzu. Společně jistě najdete řešení vašich obtíží.

1.3 Jaké jsou distanční studijní materiály?

Distanční vzdělávání je charakterizováno jako MULTIMEDIÁLNÍ forma řízeného studia.

Multimediálnost v tomto případě představuje použití všech dostupných distančních komunikačních prostředků, jejichž prostřednictvím lze předkládat učivo například: tištěné materiály, magnetofonové i magnetoskopické záznamy, PC programy, telefon, fax, email, rozhlasové a televizní přenosy, počítačové sítě (Průcha-Míka, 2000).

Specifické rysy distančního vzdělávání se samozřejmě odrážejí i v charakteru tištěných studijních textů, které jsou i přes výše uvedenou multimediálnost DiV stále považovány za základní studijní materiály (NCDiV, 1998).

Distanční studijní texty, které obdržíte v distančním balíku, se však zcela zásadním způsobem liší od textů používaných v prezenčním studiu.

Jsou metodicky (didakticky, resp. pedagogicky), psychologicky i graficky speciálně upraveny tak, aby umožnily a maximálně podporovaly vaše plnohodnotné, řízené samostudium a podnítily tak úspěšné dosažení vzdělávacího cíle (více viz Průcha - Míka, 2000).

V praxi to znamená, že:

· učivo je prostřednictvím promyšleného členění (strukturování) textu systematicky dávkováno

· a text je graficky upraven tak, aby i pomocí vizuálních prvků aktivizoval učební aktivitu studujících.

Pokud jste již některý text otevřeli, jistě jste si všimli, že je vertikálně rozdělen na hlavní a popisný sloupec.

 

Hlavní sloupec obsahuje hlavní výukový text (navíc také obrázky, tabulky, příklady apod.) a zabírá 70-80 % tiskové plochy stránky.

Pro vaše úspěšné studium je neméně důležitý obsah popisného sloupce, který tvoří 20-30 % šířky tiskové plochy stránky. Je v něm ukryt kousek vašeho učitele! Plní roli permanentního glosátora, který vám výrazně pomáhá při studiu materiálů, neboť upozorňuje, odkazuje, upřesňuje sdělované poznatky, zohledňuje, oznamuje apod. Obsahuje stručné glosy k textu v hlavním sloupci, heslovitý popis obrázků a tabulek, obrázky a ikony, které slouží ke snadnější orientaci v textu (více viz bod 1.4).

1.4 Jak studovat z distančního materiálu?

Vaším hlavním zdrojem informací jsou právě distanční studijní texty. Pokud při jejich četbě narazíte na jakékoli nejasnosti, obraťte se se svým dotazem na tutora disciplíny.

Pro inspiraci uvádíme optimální přístup ke studijnímu materiálu (Průcha – Míka, 2000):

1. nejprve se celkově zorientujte,
2. poté si vytvořte vlastní plán či koncepci učení,
3. nakonec se zaměřte na jednotlivé části, které jsou pro vás nové, zajímavé.

Máte dvě možnosti jak postupovat při studiu:

1. buď se budete řídit pokyny uvedenými PŘÍMO v materiálu,
2. nebo si na základě své celkové orientace vytvoříte VLASTNÍ plán.

Pokud se rozhodnete pro individuální plán, můžete postupovat například takto:

· nejdřív si přečtěte úvod, shrnutí a závěr,
· pokud všemu rozumíte, prohlédněte si obsah a podívejte se, zda v něm najdete něco nezvyklého,
· jestliže ano, příslušnou část pečlivě prostudujte,
· pokud ne, příslušnou část přečtěte a vypište si hlavní body, které se vám mohou hodit například při přípravě na závěrečnou zkoušku,
· jakmile zjistíte, že vše již v podstatě znáte, prověřte si své znalosti. Můžete například plnit kontrolní otázky a úkoly na konci kapitol a nebo vypracovat průběžné úkoly.

TEXT POUŽÍVEJTE JAKO SVŮJ PRACOVNÍ SEŠIT!

Podtrhávejte a zvýrazňujte si důležité či zajímavé informace. Do popisného sloupce si vpisujte své nápady, poznámky, komentáře a myšlenky, které vás napadají během četby.

Struktura kapitoly

Na začátku každé kapitoly by mělo být řečeno, co budete po jejím prostudování znát a kolik času si máte na její prostudování přibližně vyhradit. Doba potřebná ke studiu každé kapitoly je pouze orientační. Závisí jednak na vašich znalostech dané problematiky, jednak na vašem zájmu o sdělované téma a samozřejmě na vaší aktuální způsobilosti se učit.

Distanční texty jsou účelně strukturovány a obsahují různé didaktické aktivizační prvky, jejichž význam si nyní vysvětlíme.

Ikony ke stažení ZDE

1.5 Kdo je tutor?

Osoba tutora je klíčovou postavou v DiV, protože je metodickým zprostředkovatelem distančního studia a hodnotitelem studijních výsledků (NCDiV, 1998).

Tento termín používáme především proto, abychom odlišili „učitele“ distančního studia od učitele prezenčního studia. Ale pozor, nejde pouze o změnu názvu!

Tutor se nachází v obtížné situaci, neboť se se svými studenty setkává osobně jen výjimečně (konzultace, tutoriály).

Jeho úkolem je navázat s vámi partnerský vztah, který je klíčovou podmínkou efektivního a hlavně úspěšného fungování distančního vzdělávání.

Jinak řečeno:

Prostřednictvím tutora vám nabízíme tolik žádanou “lidskou tvář”, která bude všemi možnými a dostupnými prostředky podporovat vaše úspěšné studium.

1.6 Jak probíhá komunikace s tutorem?

Tutor může s vámi během studia komunikovat hned několika způsoby:

· písemně prostřednictvím emailu (odpovědi na své dotazy byste měli obdržet nejpozději do týdne),

· osobněna tutoriálech nebo konzultacích,

· telefonicky (tutor vám na začátku studia sdělí přibližnou dobu, kdy bude pravděpodobně k zastižení),

· prostřednictvím faxu,

· ale také pomocí webových stránek kurzu, v nichž může zveřejňovat aktuální zprávy k disciplíně (zadání úkolů, termíny případných konzultací), zavěšovat doplňkové materiály, odpovídat na vaše nejčastější dotazy apod.

1.6.1 Co vám tutor sdělí a jak?

F  Úvodní dopis

V úvodním dopise k disciplíně vás uvede do dané problematiky a sdělí vám konkrétní harmonogram studia dané disciplíny (obecný harmonogram je součástí distančního balíku).

F  Zadání úkolu

V zadání korespondenčního úkolu budete informováni o přesných pokynech ke zpracování úkolu (forma a struktura úkolu, jeho rozsah, termín zaslání, způsob hodnocení, termín oznámení hodnocení úkolu).

F  Vyhodnocení úkolu

Jakmile vypracujete úkol, pošlete jej tutorovi prostřednictvím emailu. Tutor vám jeho přijetí obratem potvrdí (písemně, ústně, telefonicky).

Ke každému úkolu je tutor povinen vypracovat hodnocení, které vám pošle např. elektronickou cestou. Zde vám sdělí jeho SLOVNÍ hodnocení, upozorní vás na případné nedostatky event. předá úkol k přepracování

Někteří tutoři navíc vkládají své opravy, komentáře či náměty přímo do opravovaného textu.

Pokud budete mít jakékoli nesrovnalosti v hodnocení úkolu, konzultujte je přímo se svým tutorem. Opakované nedostatečné hodnocení úkolu lze řešit při osobní konzultaci. Máte tedy právo na přepracování úkolu. Rovněž můžete v případě opětovné nespokojenosti požádat manažera kurzu o posouzení správnosti vypracování úkolu jiným odborníkem.

1.7 Co je to tutoriál?

Tutoriál je zpravidla nepovinné společné setkání studujících a tutora.

Jeho cílem „…je získat přehled o studijních povinnostech, charakteru a nárocích na samostatné práce, zkoušky, o závazných termínech pro jejich plnění, zodpovídání individuálních dotazů k průběhu a výsledkům studia, k určitým částem učiva apod. Stručně řečeno jde o příležitost pro studující přicházet s vlastními názory i osvojenými vědomostmi a získávat od tutora i ostatních studujících vnitřní zpětnou informaci o dosažených studijních výsledcích.“ (Průcha – Míka, 2000)

Někteří tutoři zaměňují tutoriál s přednáškou a zcela opomíjí jeho hlavní funkci Ş usnadnění určité části studia.

NCDiV doporučuje, aby se tutoriál věnoval hlavně:

· věcným diskusím mezi studujícími navzájem i mezi nimi a tutorem,

· srovnáním vlastních výkonů a výsledků s výkony a výsledky ostatních účastníků studia,

· objasnění výsledků hodnocení samostatných prací studujících a tutorova komentáře k nim,

· poskytnutí informací o literatuře a dalších zdrojích nad rámec základních požadavků,

· předání studijních materiálů (např. učebních textů, zadání případových studií, témat prací) tutorem,

· předání samostatných prací tutorovi k hodnocení nebo častěji jejich konceptů ke konzultaci obsahu a způsobu zpracování,

· skupinovému řešení problémů,

· osvojování sociálně interaktivních dovedností,

· laboratorním nebo dílenským pracím (ve speciálních učebnách),

· obsluze počítačů a on-line studiu speciálních programů (projektů popř. jejich tvorbě).

Z výpovědí našich absolventů jednoznačně vyplývá, že na tutoriálu chtějí v první řadě DISKUTOVAT!!! Zásadně odmítají, aby se na tutoriálech přednášelo a vedly se zdlouhavé monology.

 

Použité zdroje

Průcha, J., Míka, J. Glosář distančního vzdělávání. Praha: NCDiV, 1998.

Průcha, J., Míka, J. Distanční studium v otázkách: Průvodce studujících a zájemců o studium. Praha: NCDiV, 2000.

Zlámalová, H. Tutor distančního vzdělávání. Olomouc: Andragogé – CODV UP Olomouc, 2001.

Zlámalová, H. Principy distanční vzdělávací technologie a možnosti jejího využití v pedagogické praxi na technických vysokých školách. Dostupné z: http://www.icosym.cvut.cz/telel/zlamalova.html. 26.9.2003


Zpracovala Mgr. Monika Všetulová

Copyright©2003, CDV UP v Olomouci

Vyhledávání
  Biskupské náměstí 1,
  771 11 Olomouc
  tel.: 585 631 123, 4, 8, 9,
  fax: 585 631 212
  e-mail: cdiv@upol.cz