Stručně o distančních studijních textech (oporách)
Distanční vzdělávání „Distance learning“ je multimediální forma řízeného samostudia. Forma studia, která je samostatná, podporovaná speciálně zpracovanými pomůckami. Hovoříme-li o multimediálnosti, hovoříme o podpoře vzdělávacího procesu, která je spojená s moderními informačními a komunikačními technologiemi pro zkvalitnění vzdělávání, hovoříme o „e-learningu“. V praxi se užívá tento termín v původní anglické podobě. Označuje elektronické vzdělávání, různé druhy učení podporované počítačem, zpravidla s využitím moderních technologických prostředků, ke kterým se řadí především CD-ROM a Internet. Nad zdůrazňovanou multimediálností tvoří však převahu tištěné studijní materiály – distanční studijní texty – distanční studijní opory.
Název opory pochází z překladu anglického výrazu support, který se běžně v anglicko-mluvícím prostředí užívá. V německém prostředí se setkáme v oblasti distančního vzdělávání s výrazem Stützen des Fernstudiums. V českém překladu nalezneme u těchto výrazů význam podepřít, podložit, udržovat v chodu, napomáhat, doprovázet, dát dodatky, vysvětlivky, skýtat, poskytnout dostatečný materiál apod. Volný překlad tohoto výrazu jednoznačně vyjadřuje, co se od studijních materiálů v distančním vzdělávání (ve zkratce v DiV) očekává. Vzdělávací instituce studium pouze řídí a podporuje.
Distanční studijní opory prochází specifickým didaktickým zpracováním a mají specifickou grafickou strukturu. Kvalita didaktického a grafického zpracování distančních studijních opor do značné míry ovlivňuje efektivitu a úspěšnost distančního studia. Autor opory zajišťuje vysokou odbornou a metodickou úroveň výukového textu. Autor je ve složité pozici, neboť musí při zprostředkování odborných znalostí přidat i vlastí styl psaní a také prostřednictvím výukového textu studující motivovat. Cílem autora je částečně nahradit odlučování vyučujícího a studujícího, protože opory nahrazují výuku vprezenční formě studia.
Centrum distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci zajišťuje metodické oponentské posudky pro studijní opory jednotlivých fakult UP, určených pro distanční formu vzdělávání. Při zpracovávání všech posudků se CDV UP řídí platnými metodickými požadavky kladenými Národním centrem distančního vzdělávání ČR, jehož hlavním posláním je rozvoj distanční formy vzdělávání s využitím moderních technologií ve vzdělávání.