Příručka pro tutory
TUTORIÁL
Tutoriál je většinou nepovinné prezenční setkání tutora a studujících, které slouží k získání vnitřní zpětné vazby studujícího o dosažených studijních výsledcích. Hlavní funkcí tutoriálu je usnadnění určité části studia. Národní centrum distančního vzdělávání doporučuje, aby se tutoriál věnoval hlavně:
-
věcným diskusím mezi studujícími navzájem i mezi nimi a tutorem,
-
srovnáním vlastních výkonů a výsledků s výkony a výsledky ostatních účastníků studia,
-
objasnění výsledků hodnocení samostatných prací studujících a tutorova komentáře k nim,
-
poskytnutí informací o literatuře a dalších zdrojích nad rámec základních požadavků,
-
předání studijních materiálů (např. učebních textů, zadání případových studií, témat prací) tutorem,
-
předání samostatných prací tutorovi k hodnocení nebo častěji jejich konceptů ke konzultaci obsahu a způsobu zpracování,
-
skupinovému řešení problémů,
-
osvojování sociálně interaktivních dovedností,
-
laboratorním nebo dílenským pracím (ve speciálních učebnách),
-
obsluze počítačů a online studiu speciálních programů (projektů popř. jejich tvorbě).
Z výpovědí našich absolventů jednoznačně vyplývá, že na tutoriálu chtějí v první řadě DISKUTOVAT!!! Zásadně odmítají, aby se na tutoriálech přednášelo a vedly se zdlouhavé monology. Studenti námi realizovaných distančních kurzů zejména žádají:
-
shrnující analýzu svých úkolů,
-
zodpovězení dalších otázek k tématu
-
a řešení problémů z praxe.
Nyní nabízíme rámcový model průběhu tutoriálu, který má pouze podpůrný charakter. Vycházíme především z potřeb účastníků našich kurzů. V žádném případě neusilujeme o to, abychom striktně určovali konkrétní kroky tutora ve způsobu vedení prezenčních setkání! Naopak se domníváme, že respektování níže navrženého postupu v řízení tutoriálu jednoznačně přispěje k lepší orientaci účastníků v distančním studiu, a ve svém důsledku umožní vyniknout osobitému projevu každého tutora.
Základní principy organizace tutoriálu
-
stručné zhodnocení odevzdaných úkolů,
-
vysvětlení nejčastějších chyb, naznačení správného postupu,
-
zodpovězení dotazů,
-
diskuse, případně řešení případových studií.
pravidla komunikace se studujícími
Mimo komunikaci, která se odehrává na prezenčních setkáních (tutoriály, konzultace), se tutor se svými studenty v průběhu studia dorozumívá především elektronickou cestou (email, komunikační nástroje v LMS, telefon, fax, ).
Co je tutor povinen sdělit studentům?
Úvodní dopis (aktualita V LMS)
V úvodním dopise k disciplíně uvádí účastníky kurzu do dané problematiky, sděluje jim konkrétní harmonogram studia dané disciplíny (obecný harmonogram obdrží účastníci od manažera kurzu), nabízí odborné konzultace a motivuje ke studiu.
Zadání úkolu (odkaz úkoly v LMS)
V zadání korespondenčního úkolu informuje o přesných pokynech ke zpracování úkolu (forma a struktura úkolu, jeho rozsah, termín zaslání, způsob hodnocení, termín oznámení hodnocení úkolu). Doporučený rozsah úkolu je minimálně 1 a maximálně 2 normostrany[1] tj. cca 250 – 500 slov. Přesný rozsah stanoví tutor.
Vyhodnocení úkolu (příloha emailu v LMS!)
Tutor
obdrží od účastníka úkol v elektronické podobě. Ke každému úkolu je tutor
povinen vypracovat hodnocení, v němž sděluje vyhodnocení
úkolu, upozorňuje na případné nedostatky ve zpracování úkolu eventuálně předává
úkol k přepracování, upozorňuje na další možné způsoby řešení zadání pokud je
třeba apod. Opravy, komentáře či náměty může tutor znázornit i přímo do
opravovaného textu např. formou komentářů (MS Word: nabídka Vložit
¦ příkaz Komentář).
Hodnocení úkolu pošle tutor studentovi nejpozději do týdne od jeho přijetí.
HODNOCENÍ ÚKOLŮ
Zpětnovazební informace o průběhu studia jsou naprosto nezbytnou podmínkou učení. Při vzdělávání dospělých nejčastěji používáme písemné slovní hodnocení vypracovaných úkolů, kde tutor:
„…vyzvedne přednosti splněného úkolu a jasně definuje to, co splněno nebylo nebo bylo splněno nedostatečně a vyžaduje přepracování.“ (Zlámalová, 2001)
Hodnocení úkolu musí obsahovat podrobný komentář tutora, který jednoznačně vysvětluje, kde studující chyboval a co si má zopakovat, aby úkol dodatečně splnil.
Silná potřeba dobrého hodnocení se u dospělých studentů často projevuje také proto, že chtějí obstát před svými kolegy ze zaměstnání. Z tohoto důvodu doporučujeme nehodnotit úspěšnost studujících ve studijní skupině veřejně na prezenčních setkáních, ale individuálně. Hodnocení úkolů na tutoriálu by mělo být zcela anonymní!
Pokud student opakovaně nedostatečně vypracuje úkol, je vhodné jej pozvat na osobní konzultaci, zde sporné otázky vyjasnit, aby byl poté schopen vypracovat úkol v požadované kvalitě. (Zlámalová, 2001)
Studující má
tedy právo na přepracování úkolu. Rovněž může požádat manažera kurzu o posouzení
správnosti vypracování úkolu jiným odborníkem.
Základní principy hodnocení
úkolů:
-
zdůraznění předností splněného úkolu,
-
komentář ke zpracování úkolu s informací, zda byl úkol splněn bez připomínek, nebo zda je zapotřebí něco předělat/doplnit.
HODNOCENÍ PRÁCE TUTORA
Vytvořili jsme systém hodnocení činnosti tutorů, který zahrnuje individuální hodnocení tutora účastníky (elektronické ankety v LMS) a hospitace manažera kurzu na tutoriálech. Po ukončení kurzu je každý tutor individuálně seznámen s hodnocením své práce.
Jaké jsou nejčastější nedostatky v práci tutora?
Z analýzy hodnocení kurzů CDV UP vyplynulo, že někteří tutoři:
-
nepotvrzují účastníkům přijetí úkolu,
-
neodpovídají na úkoly včas,
-
neevidují a průběžně nesledují studijní výsledky studujících,
-
nevedou si spolehlivě evidenci splněných podmínek u účastníků vzdělávací akce,
-
neupozorňují na termín odevzdání úkolu,
-
bez vědomí realizátora prodlužují termíny plnění korespondenčních úkolů a udělují různé výjimky,
-
samostatně nevyžadují dodání úkolů od studujících,
-
neinformují realizátora včas o didaktické technice a dalším vybavení učebny, které potřebují na prezenčních setkáních,
-
na tutoriálech přednášejí.
POVINNOSTI TUTORA
Tutor je povinen:
-
vykonávat svou práci v souladu se zněním podepsané smlouvy (dohody),
-
od zahájení studia disciplíny (doporučené datum zahájení četby studijních materiálů disciplíny v harmonogramu studia) až po den odevzdání splněného úkolu/případně konání tutoriálu se pravidelně informovat o průběhu studia a stavu plnění studijních povinností studujících (lms) a vyřídit veškerou došlou korespondenci spojenou s prací tutora,
-
vytvořit zadání úkolu k disciplíně, kterou tutoruje (určit formu zpracování úkolu, jeho rozsah, termín vypracování, způsob předání, objasnit způsob hodnocení úkolu), zveřejnit zadání úkolu v LMS v dohodnutém termínu,
-
vytvořit cvičné testy k dané disciplíně a zveřejnit je v LMS v dohodnutém termínu (tutor garantuje odbornou správnost testu),
-
co nejdříve po obdržení vypracovaného úkolu potvrdit studujícímu jeho přijetí a převzetí k opravě,
-
vypracovat adresné hodnocení úkolu a odeslat jej studujícímu co nejdříve, nejpozději však do sedmi dnů od data převzetí úkolu a v případě konání tutoriálu rozhodně před jeho pořádáním,
-
poslat v elektronické podobě opravené úkoly v jednom vyhotovení zpět studujícímu,
-
upozornit studující na blížící se termín odevzdání samostatných prací a konání tutoriálu nejpozději jeden den před stanoveným termínem odevzdání úkolu,
-
nejpozději do dvou dnů po proběhlém termínu odevzdání úkolu informovat účastníka, který neodevzdal úkol, o nesplnění podmínky k získání osvědčení,
-
zodpovědně vést průběžnou evidenci plnění studijních povinností studujících (za správnost, pravdivost a úplnost evidence odpovídá tutor) a předat administrátorovi záznamní list Evidence korespondenčních úkolů,
-
oznámit administrátorovi nejméně pět pracovních dní před konáním tutoriálu požadavky na vybavení učebny,
-
dostavit se na tutoriál a dodržet jeho stanovenou dobu a délku; pokud nastanou závažné okolnosti, které nedovolí, aby tutor tuto podmínku dodržel, je nezbytné okamžitě informovat manažera kurzu,
-
předat na tutoriálu prezenční listinu účastníkům k podpisu a vyplněnou ji odevzdat administrátorovi kurzu,
-
vést tutoriál dle Příručky tutora,
-
po ukončení tutoriálu vypracovat Zprávu o průběhu tutoriálu nebo vypracovat zprávu ze služební cesty, která bude obsahovat hodnocení průběhu tutoriálu a odevzdat ji manažerovi kurzu nejpozději 5 pracovních dní po konání tutoriálu,
-
po ukončení studia disciplíny vypracovat Zprávu o průběhu konzultace a odevzdat ji manažerovi kurzu,
-
informovat manažera kurzu o potížích či nesrovnalostech, které v průběhu kurzu nastaly, nebo jiných událostech, které by mohly ohrozit kvalitu práce tutora v kurzu,
-
po ukončení kurzu vypracovat Zprávu o průběhu kurzu,
-
vystavuje-li fakturu za činnost v kurzu, je povinen se při vyplňování fakturačních údajů řídit pokyny referenta CDV.
Práva tutora
-
používat mimo předem stanovených studijních materiálů i další informační zdroje pro účely výuky dané disciplíny,
-
uveřejňovat informace spojené s organizací a realizací disciplíny v LMS (pokyny pro studující, doplňující materiály, aktuální informace),
-
definovat přesné znění a rozsah úkolů,
-
navrhovat konkrétní termín odevzdání úkolu,
-
dohodnout se s účastníkem na pozdějším termínu dodání úkolu na základě předchozí domluvy s manažerem kurzu,
-
rozhodnout o tom, zda byl úkol vypracován v požadované kvalitě,
-
spolurozhodovat o tom, zda studující vyhověl předepsaným požadavkům k řádnému uzavření studia a získání osvědčení,
-
shromažďovat, třídit, vyhodnocovat a předávat své náměty i věcné připomínky a návrhy studujících (týkající se obsahu studia i jeho organizace, hodnocení výsledků, kvality pomůcek apod.).
Povinnosti realizátora (CDV UP)
Realizátor je povinen:
-
sepsat s tutorem před začátkem kurzu smlouvu/dohodu o provedení tutorské práce v kurzu,
-
vykonávat svou práci v souladu s podmínkami uvedenými ve smlouvě (dohodě),
-
informovat tutora o způsobu finančního ohodnocení jeho práce v kurzu,
-
poskytnout tutorovi studijní materiály disciplíny, kterou povede a tutorský přístup do LMS,
-
předat tutorovi základní informace a podklady ke kurzu: přesnou identifikaci kurzu (kód, termín a místo), seznam účastníků (v LMS), harmonogram studia, prezenční listinu, záznamní archy na úkoly, tutoriály, konzultace v dostatečném časovém předstihu,
-
na základě požadavků tutora připravit učebnu na tutoriál,
-
průběžně informovat tutora o případných změnách v kurzu,
-
na základě smluvně stanovených podmínek vyplatit tutora za odvedenou práci v kurzu.
Práva realizátora
-
Dle vlastního uvážení obsazovat odborníky na pozici tutorů,
-
průběžně kontrolovat činnost tutora,
-
účastnit se tutoriálů případně konzultací,
-
určit jiného odborníka, který rozhodne, zda je úkol vypracován v dostatečné kvalitě, v případě, že účastník není spokojen s hodnocením tutora,
-
řešit případné nesrovnalosti v komunikaci mezi tutorem a studujícími,
-
hodnotit činnost tutora prostřednictvím dotazníku vyplněným účastníky,
-
konzultovat s tutorem případné nedostatky uvedené v hodnocení účastníků,
-
požadovat od tutora včasné odevzdání všech podkladů o průběhu studia ve sjednané kvalitě,
-
na konci každého kurzu vyžadovat od tutora krátkou hodnotící zprávu o průběhu kurzu (klady, zápory, návrhy na zlepšení nedostatků apod.).
Charakteristika kurzu
Cílová skupina, vzdělávací cíle
Kurz je určen pro: učitele a zaměstnance vysokých škol, kteří se podílejí na přípravě a realizaci distančních forem studia, pracovníky v CŽV, vzdělavatele ve veřejné správě, soukromém sektoru, poradenských centrech apod.
Cílem kurzu je, aby jeho absolventi byli schopni: stručně definovat DiV, popsat jeho systém a organizaci, specifikovat odlišnosti DiV od prezenční a kombinované formy vzdělávání, aktivně používat terminologii DiV, charakterizovat elearning, přesně vysvětlit jeho úlohu v DiV a používat jeho terminologii, aplikovat poznatky o práci a postavení tutora v systému DiV do praxe, psát studijní texty pro DiV, připravit projekt vzdělávacího kurzu v DiV k akreditaci.
Obsah kurzu
Obsah
kurzu je účelně rozložen do pěti disciplín:
Osnovy disciplín
-
Úvod do distančního vzdělávání: vysvětlení pojmu, základní principy
DiV, vznik a vývoj DiV v Evropě, organizace distančního studia, příprava
distančního vzdělávacího programu.
-
Tutor
distančního vzdělávání: systém DiV,
role tutora v systému DiV, úspěšnost tutora v DiV, další aspekty činnosti
tutora.
-
Studijní
texty v distančním vzdělávání: specifika
distančních studijních textů, určení učebního cíle, struktura
studijního textu, postup a styl psaní, aktivizace studujícího, požadavky na
technické a grafické zpracování textu.
-
E-learning
v distančním vzdělávání: uvedení do
problematiky e-learningu v DiV, účastníci e-learningu, systémy pro řízení výuky (LMS),
současné trendy a využívání e-learningu na vybraných českých vysokých školách.
-
Akreditace
v distančním vzdělávání: stručný
historický nástin, problematika akreditace studijních programů, obsah projektu a
hodnocení jeho částí, přehled hodnotících kritérií, celkové hodnocení projektu.
Forma a metody výuky
Úvod do distančního vzdělávání: vysvětlení pojmu, základní principy DiV, vznik a vývoj DiV v Evropě, organizace distančního studia, příprava distančního vzdělávacího programu.
Tutor distančního vzdělávání: systém DiV, role tutora v systému DiV, úspěšnost tutora v DiV, další aspekty činnosti tutora.
Studijní texty v distančním vzdělávání: specifika distančních studijních textů, určení učebního cíle, struktura studijního textu, postup a styl psaní, aktivizace studujícího, požadavky na technické a grafické zpracování textu.
E-learning v distančním vzdělávání: uvedení do problematiky e-learningu v DiV, účastníci e-learningu, systémy pro řízení výuky (LMS), současné trendy a využívání e-learningu na vybraných českých vysokých školách.
Akreditace
v distančním vzdělávání: stručný
historický nástin, problematika akreditace studijních programů, obsah projektu a
hodnocení jeho částí, přehled hodnotících kritérií, celkové hodnocení projektu.
Kurz probíhá distanční formou. Zahrnuje dobu určenou pro řízené samostudium, zpracování korespondenčních úkolů a účast na tutoriálech.
Samostudium
Důraz klademe na řízené samostudium studijních materiálů, které byly speciálně upraveny pro potřeby kurzu v souladu s metodikou DiV. Studenti obdrží studijní balík, jehož součástí je Průvodce studiem, tištěné studijní texty a CD k disciplíně E-learning v DiV.
Distanční balíček
Ke každé disciplíně studenti obdrží samostatný tištěný materiál, jehož důsledné nastudování je předpokladem k úspěšnému složení závěrečné zkoušky. Distanční balík obsahuje: 5 základních tištěných studijních textů k jednotlivým disciplínám a CD-ROM k E-learningu v DiV.
Prezenční setkání/tutoriály
V průběhu kurzu se konají 2 nepovinné a 2 povinné tutoriály. Prezenční setkání probíhají v zpravidla místě zadavatele.
Způsob ukončení kurzu
Kurz je ukončen písemným testem. K jeho zdárnému vypracování je zapotřebí, aby studenti důkladně prostudovali základní studijní texty všech pěti disciplín. Získání osvědčení o absolvování kurzu je nezbytné, aby účastníci:
-
vypracovali povinné korespondenční úkoly v požadované kvalitě,
-
úspěšně složili závěrečný písemný test.
Organizace studia
Personální zabezpečení kurzu
Garant kurzu
Jméno: Mgr. Irena Hoblíková
Pozice: vedoucí CDV UP
Kontakt: email: Irena.hoblikova@upol.cz
tel.: 585 631 124
fax: 585 631 212
Specifikace funkce:
Propagace kurzu, vstupní komunikace se zadavatelem, průběžné sledování komunikace s tutory/autory, vedení přípravy a realizace kurzu v souladu s dalšími aktivitami CDV, sledování řádného zabezpečení chodu kurzu, řešení problémů překračujících pravomoc manažera kurzu, rozhodnutí o realizaci kurzu, schválení či zamítnutí navrhnutých změn v přípravě a realizaci kurzu, které vyplynuly z evaluace kurzu.
Manažer kurzu
Jméno: Mgr. Monika Všetulová
Pozice: metodik CDV UP
Kontakt: email: monika.vsetulova@upol.cz
tel.: 585 631 129
fax: 585 631 212
Specifikace funkce:
Propagace kurzu; průběžná komunikace se zadavatelem kurzu, tutory, autory studijních materiálů; tvorba systému studijní podpory, jeho realizace a průběžná inovace; řízení přípravy kurzu; provádění a vyhodnocování pilotních kurzů; řízení realizace vlastního studia; organizace tutoriálů a dalších prezenčních setkání; řešení dílčích problémů, které souvisejí s organizací studia; tvorba systému hodnocení studujících; dohled nad tvorbou osvědčení; tvorba systému evaluace kurzu; celkové hodnocení kurzu včetně finanční analýzy; zpracování závěrečné hodnotící zprávy; tvorba návrhů na zkvalitnění kurzu; příprava a řízení inovace kurzu.
Administrátor kurzu
Jméno: Mgr. Monika Všetulová
Specifikace funkce:
Administrativní zabezpečení kurzu; průběžná komunikace se studujícími ohledně organizace studia ª studijní poradenství; distribuce studijních materiálů studujícím; tvorba a vedení evidence autorů, tutorů, konzultantů, studujících, úkolů a jejich hodnocení, zpráv z tutoriálů, konzultací a hospitací; organizace a evidence zkoušek; příprava a vedení podkladů k vyhodnocení úspěšnosti studujících; tvorba osvědčení o absolvování kurzu; archivace materiálů kurzu; organizace tutoriálů a dalších prezenčních setkání.
Specialista na LMS
Jméno: Mgr. David Nocar
Pozice: metodik CDV UP
Kontakt: email: david.nocar@upol.cz
tel.: 585 631 123
fax: 585 631 212
Specifikace funkce:
Tvorba webových stránek kurzu v souladu s návrhy manažera kurzu; spravování webových stránek kurzu; průběžná aktualizace; příprava podkladů pro webové stránky; průběžné doplňování podkladů ke kurzu na webové stránky kurzu; zabezpečení technické podpory kurzu; řešení technických problémů souvisejících s organizací kurzu; úprava studijních materiálů pro webové stránky kurzu.
Referentka
Jméno: Karin Chlapíková
Pozice: referent CDV UP
Kontakt: email: karin.chlapikova@upol.cz
tel.: 585 631 123
fax: 585 631 212
Specifikace funkce:
Evidence, archivace objednávek;
příprava, zpracování a evidence administrativních podkladů k dohodám
s tutory; příprava měsíčních výkazů a podkladů na odměny tutorů pro ekonomické
oddělení UP; zabezpečení administrativy autorských honorářů a běžné finanční
agendy (cestovní příkazy, poštovné, daňové doklady, pokladna); nákup spotřebního
materiálu a kancelářských potřeb pro administrativu a pedagogické zajištění
kurzu; vyúčtování nákladů na studijní opory, vyřizování faktur z vydavatelství;
příprava nezbytných podkladů k vystavení faktury, jejich evidence a archivace;
kontrola nákladů a výnosů kurzu s měsíčním soupisem obratů střediska, příprava
podkladů k vypracování závěrečné finanční analýzy kurzu, archivace všech
podkladů o nákladech, výnosech kurzu; vedení skladu studijních materiálů.
Organizace práce tutora v kurzu
Použité zdroje
Průcha, J., Míka, J. Glosář distančního vzdělávání. Praha: NCDiV, 1998.
Průcha, J., Míka, J. Distanční studium v otázkách: Průvodce studujících a zájemců o studium. Praha: NCDiV, 2000.
Zlámalová, H. Tutor distančního vzdělávání. Olomouc: Andragogé – CODV UP Olomouc, 2001.
[1] Jedna normostrana (NS) představuje 30 řádků po 60 úhozech, tj. 1800 znaků včetně mezer (cca 250 slov).